Het verschil tussen smoothies en juices

juice of smoothie?
Gezond worden, gezond zijn en gezond worden, dat willen we allemaal. Om een gezond bestaan te leiden zul je bepaalde ongezonde gewoontes vaarwel moeten zeggen. Daarnaast kun je allerlei middelen inzetten om een zo gezond mogelijk leven te leiden. Bijvoorbeeld door meer te bewegen en gezondere voeding te gebruiken. Smoothies en juices kunnen hier een belangrijke rol spelen.

Lekker drinken

Een smoothie of een juice, ofwel op zijn Nederlands ‘een sapje’ zijn beide vloeibaar en kun je dus lekker drinken. Toch zijn er ook belangrijke verschillen tussen een smoothie en een juice. Dat heeft op de eerste plaats te maken met de ingrediënten die voor beide gebruikt worden, maar ook met de wijze waarop je ze klaar maakt. Voor een smoothie gebruik je een blender, voor een juice komt de vruchtenpers of de slowjuicer in beeld.

Wat is een juice?

juice of smoothie?Een juice is een sapje dat gemaakt is van fruit of bepaalde groentes, zoals de groene smoothie. Je kunt sapjes maken met alleen fruit, maar dat bevat dan wel veel vruchtensuiker en dus calorieën. Groentes zijn dan een smakelijke en gezonde toevoeging. Sinaasappels kun je uitstekend persen met een handpers, maar wil je ook bijvoorbeeld wortels of bieten gebruiken, dan zul je het machinaal moeten aanpakken.

Persen of slowjuicen?

Traditionele persers werken op hoge toeren, dat hogere temperaturen veroorzaakt. Dat is niet best voor de aanwezige mineralen en vitamines. Bovendien komt door het proces meer zuurstof in het sapje terecht, waardoor het sneller oxideert. Als je het drankje snel opdrinkt hoeft dat niet zo’n probleem te zijn, maar langer bewaren gaat niet lukken. Het is beter als je voor een gezonde juice gebruik maakt van een slowjuicer. De naam zegt het al, een slowjuicer doet zijn werk op lagere snelheden, waardoor de belangrijke stoffen hun werkzaamheid behouden.

Wat is een smoothie?

Een smoothie is een combinatie van fruit en groentes, met name bladgroentes. Je doet dit alles in de blender, waardoor je een soepel, dus ‘smooth’ drankje krijgt. Hoeveel groente en fruit je gebruikt hangt af van je smaak en je voorkeur, maar houd er rekening mee dat heel veel fruit ook betekent dat je extra veel vruchtensuiker binnenkrijgt. Wil je het aantal calorieën beperken, dan kun je beter iets minder fruit en wat meer groentes gebruiken. Het drankje dat je met je blender hebt gemaakt bestaat uit vocht met fijngemalen vezels, de pulp. De pulp zit dus vol vezels en die zijn goed voor je darmwerking. Ook leuk is dat de pulp in de smoothie je eerder een vol gevoel geven.

Het verschil

Het grote verschil tussen een smoothie en een juice is dus vooral, naast de wijze van bereiden, de aanwezigheid van de pulp met de voedingsvezels. Als je een slok van een smoothie neemt, dan ervaar je in je mond ook dat de pulp vaster is. Dat betekent ook, dat je de hoeveelheid bladgroente niet te groot moet maken, zodat de smoothie ook goed drinkbaar blijft.

Gezond

Of je nu een smoothie neemt of een juice, beide zijn lekker en gezond. Je zou denken dat een juice door het ontbreken van de pulp minder voedingsstoffen zou bevatten en dus minder gezond is. Toch hoeft dat niet zo te zijn. Door met een slowjuicer te werken worden de bouwstenen van de gebruikte ingrediënten zo uit elkaar gehaald dat je het optimale aan voedingsstoffen eruit haalt. Met een goede slowjuicer kun je dus lekkere en gezonde juices maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here