4 alternatieven voor koffie

koffie

Drink jij teveel koffie? Dan zijn deze 4 alternatieven voor koffie een goede oplossing als je toch een stoot energie nodig hebt.

Voor veel mensen is het eerste kopje koffie op een dag een geschenk uit de hemel – en toch zitten er nogal wat nadelen aan een kopje koffie. Denk bijvoorbeeld aan die energie ‘crash’ die je krijgt wanneer de cafeïne uitgewerkt is. Daarom hebben we aantal alternatieven voor koffie voor je zodat je wel de energie krijgt, en niet de bijwerkingen van koffie. Ook als je totaal geen koffie lust zijn dit mooie manieren om de dag te beginnen.

Alternatief #1 – Water

Wist je dat vermoeidheid een van de eerste signalen van uitdroging is? Het kan zijn de je moe wakker bent geworden, dat jij met hoofpijn opstaat, of dat je het lastig vindt om de focus lang vast te houden – dit kunnen allemaal tekenen van uitdroging zijn.

De meeste mensen drinken namelijk alleen water wanneer ze dorst hebben, en laat dorst nou net een van de laatste uitdrogingsverschijnselen zijn. Sterker nog, je krijgt pas dorst nadat je last krijgt van vermoeidheid. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat zelfs lichte uitdrogingsverschijnselen het voor atleten lastiger maakte om optimaal te presteren tijdens het sporten.

Om ervoor te zorgen dat je voldoende water drinkt (en de dagelijkse aanbevolen water voor volwassenen is ongeveer twee liter) moet je ervoor zorgen dat je altijd een fles bij je hebt die je kunt bijvullen. Mocht je water op zich niet lekker vinden dan kun je er verse producten aan toevoegen zoals watermeloen, komkommer of gember. Weinig calorieën en toch heel veel smaak.

Alternatief #2 – Een eiwit smoothie

Ons lichaam heeft eiwit nodig om genoeg energie op te wekken. Onderzoek heeft bewezen dat eiwit ervoor zorgt dat we scherper zijn en ons beter kunnen concentreren. Dit gebeurt omdat het innemen van eiwitten zorgt voor het opwekken van orexine, ook wel hypocretine genoemd. Dit neuropeptidehormoon speelt een belangrijke rol in het slaap-waak ritme.

Om extra energie te krijgen moet je ervoor zorgen dat je een eiwitrijke smoothie neemt. Groente is natuurlijk gezond, maar ze bevatten minimale hoeveelheden eiwit. Om ervoor te zorgen dat jouw gezonde smoothie extra veel eiwit bevat kun je chiazaad, notenboter, hennep of een hoogwaardig eiwitpoeder toevoegen.

Alternatief #3 – Yerba mate

Als je ooit eens inArgentinië, Uruguay, Paraguay en het zuiden van Brazilië bent geweest dan weet je hoe gek ze daar zijn op yerba mate. Deze kruidendrank is gemaakt van de bladeren van de yerba mate plant en de blaadjes worden op dezelfde manier geplukt en gedroogd zoals dat met theebladeren gebeurt. De kruidendrank wordt vervolgens gemaakt door de bladeren in warm water te weken.

De smaak van yerba mate is vergelijkbaar met vers gebrouwen groene theebladeren, en na zeggen krijg je dezelfde energie als je krijgt van een kopje koffie, maar dan met extra focus, minder trillingen en minder negatieve impact op jouw vermogen om te kunnen slapen. Eén portie yerba mate kruidendrank bevat ongeveer driekwart de hoeveelheid cafeïne van een kop koffie, maar het levert ook aminozuren en voedingsstoffen op. Met andere woorden, een uitstekend alternatief met verschillende voordelen.

Alternatief #4 – Matcha Thee

Matcha is een Japanse groene thee die vermalen is tot een poeder. Deze worden gemaakt van de blaadjes van de theeplant Camellia sinensis. Wat juist Matcha thee bijzonder maakt in vergelijking me andere soorten thee is de productiewijze en de herkomst van deze groene thee. Om matcha te kunnen drinken, los je het poeder op in water en creëer een thee vol antioxidanten, vitamines en mineralen

Matcha is een uitstekend alternatief voor koffie. Een portie van twee gram matcha (iets meer dan een halve theelepel) bevat genoeg cafeïne om je een flinke energieboost te geven, maar je krijgt slechts 1/5 van de cafeïne binnen die in een standaard kopje koffie zit. Daarnaast wordt de cafeïne in matcha langzaam gedurende een periode van 6-8 uur in jouw lichaam verspreid. Als gevolg daarvan levert matcha langdurige energie die niet zorgt voor een crash of slapeloze nachten

Daarnaast bevat matcha ook de hoogst natuurlijke concentratie van het aminozuur L-theanine. Dit aminozuur  bevordert alfagolven in de hersenen die de concentratie verbeteren en dopamine stimuleren. Daarnaast heeft matcha thee nog meer gezondheidsvoordelen waaronder het voordeel dat je een sterker immuunsysteem krijgt, helpt gewichtsverlies te stimuleren en een flinke dosis antioxidanten. Zorg er wel voor dat de goede kwaliteit matcha koopt.

Conclusie over koffie alternatieven

We willen niet suggereren dat koffie slecht voor je is, zeker niet in mate. Echter, er zijn wel een flink aantal voordelen met het gebruik van deze alternatieven. Ervoor zorgen dat je genoeg water drinkt en dat je voldoende eiwit binnenkrijgt zijn ook uitstekende suggesties op het moment dat je al energie genoeg hebt. Met deze alternatieven weten we zeker dat je een aantal voordelen krijgt die je met koffie niet hebt, en je weet zeker dat je geen last krijgt van die vervelende crash.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here